Study Circle to szwedzka metoda edukacji dorosłych. Polega na tym, że osoby, które chcą zdobyć wiedzę czy umiejętności z jakiegoś zakresu, rozwiązać nurtujący je problem itp., spotykają się regularnie w małych grupach (Study Circles) w celu wspólnego zgłębienia interesującego je tematu.
Praca grupy jest wzbogacona o wiedzę i doświadczenie jej poszczególnych członków, które pozwalają spojrzeć na badane zagadnienie z wielu różnych perspektyw. Nie istnieją formalne ograniczenia odnośnie tematów mogących być przedmiotem prac grup Study Circle. Zajmują się one wszelkimi kwestiami ważnymi dla członków grupy.
Wyróżnikiem metody Study Circle jest założenie, że proces uczenia się nie jest hierarchiczny, tzn. nie zachodzi w trakcie przekazywania wiedzy „z góry na dół” - od nauczyciela (eksperta) do uczniów, ale przyczyniają się do niego wszyscy uczestnicy grupy (edukacja „od dołu”). Metoda Study Circle zakłada, że każdy dysponuje jakąś wiedzą, doświadczeniami, którymi może podzielić się z innymi. W tej metodzie osobiste doświadczenie jakiegoś problemu, a także wiedza i pomysły poszczególnych uczestników są niezmiernie ważne. Osiągnięcie celu grupy (np. nabycie danej umiejętności, znalezienie rozwiązania jakiegoś problemu) zależy od aktywnego wkładu jej członków. Można powiedzieć, że uczestnicy Study Circle są zarówno uczniami, jak i nauczycielami.
Praca w ramach grup Study Circle to realizowane przez samych uczestników, według ich potrzeb i zainteresowań „poszukiwanie wiedzy”. Sprawdza się ona najlepiej przy niewielkiej liczbie (7-12) osób. Taki rozmiar grupy pozwala zachowywać nieformalną atmosferę spotkań, zwiększa poziom zaufania pomiędzy jej członkami, umożliwia swobodną wymianę poglądów i pozwala każdej osobie być aktywną.
Grupa Study Circle pracuje pod kierunkiem lidera, wybranego i zaakceptowanego przez jej uczestników. W części grup Study Circle liderzy są „fachowcami” w dziedzinie, którą zajmuje się dana grupa, ale nie są oni nauczycielami w tradycyjnym sensie. Lider może być również jednym z członków grupy, który nie ma żadnych specjalnych kwalifikacji, ale chce dobrowolnie podjąć odpowiedzialność za moderowanie dyskusji, ułatwienie udziału w niej wszystkim uczestnikom i zapewnienie atmosfery do nauki. Różnice zależą od tego, co jest przedmiotem zainteresowania danej grupy Study Circle.
Cała grupa wspólnie ustanawia cel swoich spotkań. Wspólnym zadaniem jest także ustalenie planu i treści spotkań oraz wybór materiałów pomocniczych (np. publikacji do przeczytania). Także wszyscy uczestnicy ustalają zasady pracy w grupie oraz są odpowiedzialni za osiągnięcie wyznaczonego celu.
Zasadą grup Study Circle jest dobrowolne uczestnictwo oraz demokratyczny charakter – w większości takich grup uczestnicy spotykają ludzi, z którymi prawdopodobnie nigdy nie spotkaliby się w innej sytuacji.
Dla uważanego za twórcę metody Oscara Olssona, Study Circle to coś więcej niż tylko kolejny sposób organizowania nauki: istotą metody jest duch poszukiwania i zadawania pytań, a nie tylko gromadzenie faktów.
Metoda Study Circle przypomina grupy dyskusyjne (a nawet superwizje), jednak nie jest tym samym. Grupy dyskusyjne tworzy się bowiem w celu poznania stosunku, jaki ludzie mają do danego problemu, natomiast grupy Study Circle opierają się na wspólnym wysiłku uczestników, by zdobyć wiedzę na dany temat i wypracować nowe pomysły.
Nasz samouczący się krąg
Samorozwojowa grupa typu Study Circle ma na celu analizę pracy własnej, wymianę doświadczeń oraz refleksję nad profesjonalnym wymiarem superwizji pracy socjalnej i edukowania kadr służb społecznych. Praca grupy jest wzbogacana o wiedzę i doświadczenia jej poszczególnych członków. Grupa jest otwarta dla nowych uczestników.
Zapraszamy do udziału w cyklicznych, comiesięcznych spotkaniach grupy. Maksymalna ilość uczestników to 10 osób. Liczy się kolejność zgłoszeń.
Przebieg spotkania
Każde spotkanie w koleżeńskim kręgu superwizyjnym składa się z trzech części:
1. część
jest poświęcona na pozyskanie i zgłębienie wiedzy przekazanej przez uczestników (część szkoleniowa /część poświęcona wymianie wiedzy), istnieje możliwość zaproszenia specjalistów z zewnątrz grupy superwizyjnej – zgodnie z jej potrzebami.
2. część
To superwizja pracy własnej uczestników prowadzona / moderowaną przez jednego z uczestników (część hiperwizyjna). Każdy uczestnik sesji hiperwizyjnej wpisuje się na listę obecności, dzięki tej dokumentacji każdy z uczestników uzyska zaświadczenie uczestnictwa superwizji pracy własnej (z wykazem ilości godzin).
3. część
jest do „wolnej” dyspozycji uczestników (zdziwienia, analiza rzeczywistości, wymiana myśli i emocji, ustalenia organizacyjne, wizje rozwojowe).
Koszty
Opłata za uczestnictwo w samorozwojowej grupie hiperwizyjnej podlega tak zwanej “ekonomii daru”. Po zakończeniu spotkania można wpłacić darowiznę na rzecz Stowarzyszenia (np w wysokości od 50 do 150 zł), w zależności od swojej sytuacji finansowej oraz korzyści, jakie uczestnik odniesie na spotkaniu. Pieniądze przeznaczone będą na pokrycie kosztów wynajmu sali, zakup kawy, herbaty, wody mineralnej, suszu superwizyjnego oraz na inne wydatki, w zależności od potrzeb uczestników grupy. Każda nadwyżka przeznaczona będzie na inne działalności statutowe Stowarzyszenia.